Wij maken onderscheid tussen door de overheid gesubsidieerde rechtshulp, verzekerden en zelf betalende klanten.

Gesubsidieerde rechtshulp

Wanneer u een relatief laag inkomen heeft, komt u mogelijk in aanmerking voor door de overheid gefinancierde rechtshulp. Verenigingen en stichtingen komen dikwijls ook in aanmerking voor dergelijke gesubsidieerde rechtshulp. Wanneer u voor door de overheid gefinancierde rechtshulp in aanmerking komt, dan dient u rekening te houden met een eigen bijdrage. U kunt een korting op de eigen bijdrage krijgen indien u vooraf een doorverwijzing van het Juridisch Loket heeft gekregen. Daarnaast wordt erop gewezen dat u, in sommige gevallen, voor de betaling van de Eigen bijdrage een beroep kunt doen op de Gemeente. Wij leggen u dit graag uit. Voor meer informatie over door de overheid gefinancierde rechtshulp verwijzen wij u graag naar www.rvr.org.

Verzekerden

Rechtzoekenden met een rechtsbijstandsverzekering mogen zelf hun advocaat kiezen bij een gerechtelijke of administratieve procedure. Dat kan ook als voor die procedure in principe geen advocaat verplicht is. Dit heeft het Europese Hof van Justitie in 2013 bepaald.

Wij willen u erop attenderen dat een rechtsbijstandverzekeraar u slechts in uitzonderlijke gevallen mag weigeren om gebruik te maken van een eigen advocaat (naar keuze). Indien hierover met de rechtsbijstandverzekeraar overleg plaats dient te vinden, dan doen wij dit uiteraard graag voor u.

Zelf betalende klanten

Wanneer u een inkomen heeft boven de inkomensgrens van door de overheid gesubsidieerde rechtshulp dan wel uw zaak op inhoudelijke gronden niet voor deze gefinancierde rechtshulp in aanmerking komt, dient u de kosten voor rechtsbijstand zelf te dragen.

Ons standaard (basis) uurtarief bedraagt € 175,- per uur exclusief 21% BTW. U kunt eventueel een korting op dit tarief verkrijgen.

Samenwerkingsverbanden komen (soms) voor een verlaging van het (basis) uurtarief in aanmerking.

Ook in het geval dat u zelf voor uw rechtsbijstand dient te betalen, kunt u bij ons terecht om vooraf een totaalprijs te bespreken. Zodoende weet u waar u aan toe bent en wordt u achteraf niet onaangenaam verrast.

De bovengenoemde eventuele prijsafspraken zijn mede afhankelijk van de aard, complexiteit, spoed en zwaarte van uw zaak. De nader overeen te komen prijs in uw zaak, wordt bij aanneming van uw zaak met u besproken.

De navolgende factoren kunnen (o.a.) een rol spelen bij het vaststellen van het (basis) uurtarief:

  • De aard en de zwaarte van het belang van de zaak. In principe wordt voor iedere zaak vastgehouden aan het standaard (basis) uurtarief. Het kan echter voorkomen dat er sprake is van een zeer groot (geldelijk) belang in uw zaak. Normaliter is hier sprake van indien uw vordering meer dan € 125.000 (tezamen) bedraagt.
  • Indien uw zaak spoed vereist. In dat geval zal er (extra) tijd vrijgemaakt moeten worden in de agenda. Er wordt uitgegaan van spoedeisende belang indien binnen 5 dagen na aanvaarding van uw opdracht er fatale termijnen zijn die met zich meebrengen dat concrete werkzaamheden verricht moeten worden. Te denken valt aan de situatie dat (op het moment van accepteren van uw opdracht) binnen vijf dagen een zitting is gepland of dat er binnen vijf dagen risico wordt gelopen op beslaglegging.
  • Het kan ook voorkomen dat een juiste belangenbehartiging met zich meebrengt dat er afspraken en werkzaamheden plaats dienen te vinden buiten (gebruikelijke) kantooruren en/of in het weekend. Denk hierbij aan het geval dat een partij enkel in de avonduren of in het weekend kan afspreken en/of dat gedurende een bepaalde tijdstip een advocaat aanwezig dient te zijn.

Als reeds eerder aangegeven, vereist iedere zaak maatwerk. Iedere concreet dossier zal worden bekeken of er sprake is van factoren waardoor een verhoging van het (basis) uurtarief noodzakelijk is. De maximale factor is 1,5 x het standaard (basis) uurtarief.

Om misverstanden te voorkomen wordt bij inname van het dossier daarom, voor zover dat mogelijk is, een begroting gemaakt van de verwachtte tijdsbesteding en de mogelijke kosten. Zo is het voor u (in basis) op voorhand duidelijk wat de redelijkerwijs te verwachtte kosten zijn voor u.

Juristenkantoor Het RECHT werkt, behoudens uitzondering, niet met ‘kantoorkosten’ of andere verborgen kosten. Wel dient u, naast de kosten van werkzaamheden van Juristenkantoor Het RECHT, rekening te houden met mogelijke kosten die gepaard kunnen gaan met het voeren van een procedure.

In sommige gevallen, waaronder ter zake het griffierecht, zult u op voorhand een factuur voor ontvangen. Het voldoen van die factuur (door u) is van groot belang voor de behandeling van uw zaak. Omdat (in het geval van het griffierecht) de rechter u anders niet-ontvankelijk kan verklaren en u niet in de gelegenheid zal stellen inhoudelijk uw kant van de zaak toe te lichten.

Vaste tarieven

Voor een aantal (basis) vaste werkzaamheden biedt Juristenkantoor Het RECHT de mogelijkheid van standaard vaste tarieven aan -mits is ingestemd door beide partijen-:

Algemeen
Second opinion juridisch vraagstuk € 298,00
(inclusief beoordeling huidige strategie en (proces)advies)
Arbeidsrecht
Advies rechtspositie en plan van aanpak € 198,00
Begeleiding ontslag (vaststellingsovereenkomst) € 748,00
Beoordeling arbeidsovereenkomst € 248,00
Beoordeling beëindigingsovereenkomst € 248,00
Opstellen arbeidsovereenkomst € 398,00
Huurrecht
Advies rechtspositie en plan van aanpak € 198,00
Beoordeling huurovereenkomst € 248,00
Opstellen huurovereenkomst € 398,00
Ondernemingsrecht
Aanvraag faillissement, inclusief zitting € 798,00
Beoordeling algemene voorwaarden € 398,00
Opstellen algemene voorwaarden € 798,00
Verweer faillissement, inclusief zitting € 798,00

Al de hierboven genoemde prijzen zijn exclusief BTW. Juristenkantoor Het RECHT kan in concrete gevallen afwijken van bovenvermelde tarieven, afhankelijk van de omvang en de complexiteit van de zaak en/of opdracht.

Voor zowel gesubsidieerde als zelf betalende klanten

Naast het honorarium (loon) van de advocaat kunt u te maken krijgen met bijkomende kosten, zoals o.a. griffierechten, deurwaarderskosten, reiskosten, kosten voor verzending van aangetekende poststukken of koeriersdiensten, kosten voor uittreksels (zoals bij de Kamer van Koophandel, het kadaster of bij de Gemeente), verhaalsrapporten, tolk- en/of vertaalkosten, kosten voor getuigen, kosten die gemaakt worden i.v.m. spoedzaken en overige kosten die voor uw zaak gemaakt moeten worden (door derden). Wij zullen u, zoveel mogelijk, vooraf van deze kosten op de hoogte stellen.

Indien u voor gefinancierde rechtshulp in aanmerking komt, vallen de deurwaarders- en reiskosten daar in beginsel ook onder. Tevens komt u vaak in aanmerking voor een verlaagd griffierecht.

Vanzelfsprekend proberen wij, waar mogelijk, de proceskosten te verhalen op de wederpartij.

Behandeling Incassodossier/inning van een openstaande betaling

Bij de behandeling van een incasso dienen er twee fasen te worden onderscheiden, namelijk de fase voordat de vordering aan- en de fase  waarin de vordering aan de rechter wordt voorgelegd.

In de eerste fase dient voor de verrichte incassowerkzaamheden te worden aangesloten bij de kosten die u in rekening mag brengen bij de schuldenaar. Dit op basis van de Wet Normering Buitengerechtelijke Incassokosten en het bijbehorende Besluit Buitengerechtelijke Incassokosten. Ingevolge deze regelgeving worden de buitengerechtelijke incassokosten vanaf 1 juli 2012 berekend volgens een bepaalde staffel en zijn ze aan een maximum gebonden.

Voor werkzaamheden die eventueel in de tweede fase verricht moeten worden, geldt ons standaarduurtarief. Normaliter worden deze kosten gedekt door het bedrag dat een rechter toekent op grond van de buitengerechtelijke incassokosten en de proceskosten. Dit hangt uiteraard wel af van de complexiteit van uw zaak.

 

 

Op alle genoemde opdrachten zijn de Algemene Voorwaarden Juristenkantoor Het RECHT van toepassing.